پرسش و پاسخ فریت بار

پرسش و پاسخ فریت بار , سوالات متداول فریت بار و ارسال بار هوایی ملل کارگو :

مسافرانی که به خارج از کشور سفر می کنند حق دارند که تا چه میزان کالا همراه خود ببرند؟

مسافرانی که از کشور خارج می شوند چه ایرانی باشند وچه خارجی ،می توانند به غیر از وسایل سفر و لوازم شخصی خود ،کالاهای ایرانی به هر میزان و کالای ایرانی تا سقف مقرر در آیین نامه مسافران ورودی را همراه خود خارج نمایند به شرطی که هر دو گروه کالا جنبه تجاری پیدا نکند .

ولی مسافرانی که از قلمرو گمرکی به مقاصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خارج می شوند مشمول مقررات این ماده نمی شوند واگر که از طریق مناطق مذکور از کشور خارج گردند موظف می باشند که کالای همراه خود را به گمرک اظهار دارند.

برای خارج کردن اشیاء عتیقه و کتب خطی چه شرایطی لازم می باشد؟

در مورد اشیاء عتیقه باید بگوییم که این اشیاء به تشخیص سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی قابلیت صدور قطعی را ندارند.

در واقع خروج اشیاء عتیقه از کشور ممنوع می باشد.

گفتنی است که خارج کردن اشیاء عتیقه ،آثار هنری اصیل ،کتاب های خطی ،و سنگی ،قطعات خوش نویس شده ،اوراق مینیاتور ،انواع سکه های گران بها و انواع اشیاء تاریخی و میراث فرهنگی از کشور ممنوع می باشد.

برای خارج کردن وسایل اتباع خارجی که به طور رسمی در ایران به کار یا تحصیل مشغول می باشند ،به چه صورتی می باشد؟

آن عده از اتباع خارجی که به صورت رسمی در ایران کار یا تحصیل حوزوی یا دانشگاهی مشغول می باشند در پایان کار یا تحصیل خود می توانند لوازم منزل خود را در حد مجاز و متعارف بدون اینکه مجوز یا کار بازرگانی ارائه نمایند از کشور خارج کنند.

مسافران تا چه میزان می توانند خشکبار همراه خود از کشور خارج کنند؟

مسافران تا اندازه ای می توانند خشکبار همراه خود از کشور خارج نمایند که جنبه تجاری نداشته باشد و بای بگوییم که بیشترین مقدار مجاز پسته برای خروج به ازای هر گذرنامه 10 کیلوگرم است این محدودیت برای جهانگردانی که دارای گذرنامه خارجی هستند شامل نمی شود.

یک مسافر تا چه میزان خاویار می تواند از کشور خارج کند؟

مسافران تنها می توانند به اندازه 125 گرم خاویار به کشور وارد و یا از آن خارج نمایند.

مسافران تا چه میزان می توانند زیورآلات شخصی با خود خارج نمایند؟

مسافران می توانند حداکثر تا میزان 150 گرم از انواع مصنوعات طلا  و زیورآلات دیگر را همراه خود از کشور خارج نمایند در صورتی که زیورآلات مورد بحث مزین به سنگ های گران بها مانند الماس یا زمرد ویا برلیان باشد ،نباید وزن منصوب به آنها از اجزاء قیراط (کمتر از یک قیراط ) تجاوز کند.

خروج مصنوعات و ظروف نقره برای هدیه و سوغاتی تا چه میزانی مجاز می باشد؟

خارج کردن مصنوعات و ظروف نقره به عنوان هدیه و سوغاتی به وسیله مسافر حداکثر تا میزان 3 کیلوگرم مجاز می باشد به شرط این که موارد مذکور از جزء آثار فرهنگی و تاریخی به حساب نیاید.

برای خروج آثارصوتی و آلات موسیقی چه شرایطی لازم می باشد؟

خارج کردن کلیه آثار صوتی مانند نوار یا CD که دارای مجوز تکثیر از مرکز موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هستند به خارج از ایران واز کلیه مبادی خروجی با رعایت کردن کلیه مقررات و ضوابط گمرکی به هر مقدار مجاز است.

برای خروج آثار صوتی و رایانه ای از طریق واحدهای پستی به خارج از کشور چه شرایطی مورد نیاز است؟

خارج کردن آثار صوتی و تصویری و رایانه ای از طریق واحد های پستی به خارج از ایران بدون اظهار نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلا مانع می باشد.

ارسال آثار مکتوب مانند کتاب و مطبوعات از طریق واحدهای پستی به خارج از کشور به نحوی می باشد؟

خارج کردن آثار مکتوب مانند کتاب و مطبوعات با رعایت کردن سایر مقررات (تجاری نبودن ) از طریق واحدهای پستی به خارج از کشور بدون اظهار نظر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بلا مانع می باشد.

آیا کلیه آثار فرهنگی را می توان از کشور خارج نمود؟

مسافران می توانند کلیه آثار را به صورت محموله همراه مسافر ویا تجاری از کشور خارج نمایند به استثنای موارد زیر:

  1. قرآن مجید که مهر تایید شورای نظارت بر چاپ . نشر قرآن (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی ) را نداشته باشد.
  2. فیلم های سینمایی 35 میلیمتری.
  3. اصل کلیه کتب خطی و سنگی و چاپ سنگی.
  4. آثار هنری و ادوات موسیقی که جزء میراث فرهنگی کشور به حساب می آیند.

چه کالاهایی را نمی توان ازبه کشور وارد ویا از آن خارج نمود؟

  • کلیه مشروبات الکلی
  • لوازم قمار
  • تمامی اسلحه های سرد و گرم و مواد محترقه و منفجره.
  • مواد مخدر
  • نشریات ،تصاویر ،فیلم ،عکس ،وه نوع کالایی که مغایر شئونات مذهبی و کلی کشور ایران باشد.
  • هر نوع نوشته ای که مخالف مذهب رسمی کشور و یا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی باشد.
  • دیگر کالاهایی که دارای منع شرعی و قانونی می باشند و یا ورود و صدور آن ها به موجب جدول تعرفه گمرکی یا دستور العمل های خاص ممنوع شناخته شده است.

اشیاء عتیقه یا میراث فرهنگی به تشخیص سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دارای قابلیت صدور قطعی نمی باشند. خارج کردن اشیاء عتیقه ،آثار هنری اصیل ،کتاب های خطی و سنگی و قطعات خوش نویس شده اوراق مینیاتور و انواع سکه های گران بها و هر نوع اشیاء تاریخی و میراث فرهنگی ممنوع می باشد.

خروج فرش و کلیم دستباف از کشور دارای چه مقرراتی می باشد؟

الف-مسافران می توانند فرش دستبافت را تا سقف 20 متر مربع همراه خود از کشور خارج نمایند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش همراه مسافر در سقف متراژ یاد شده وجود ندارد.وباید بگوییم که خارج کردن فرشه های نفیس که دارای ارزش های تاریخی و میراث فرهنگی هستند ،ممنوع می باشد.

ب-خارج کردن فرش دستبافت به همراه مسافر به کشور امارات متحده عربی و سایر کشور های حوزه خلیج فارس در سقف مندرج در بند (الف) مانعی ندارد.

نکته:

خارج کردن فرش دستبافت همراه مسافر به مقصد کشورهای زیارتی مانند عراق ،سوریه و عربستان سعودی به منظور پیشگیری از مشکلات و تبعات بعدی همچنان ممنوع می باشد.

ج-خارج کردن فرش دستبافت همراه مسافر به غیر از مرزهای هوایی از مرزهای زمینی و دریایی نیز مجاز است.

مسافران تا چه میزان زیورآلات حق دارند همراه خود به کشور وارد نمایند؟

وارد کردن زیورآلات طلای همراه مسافر از قبیل گردنبند ،دستبند ،گوشواره ،انگشتری ،النگو ،ساعت و …در حد متعارف و جهت مصارف شخصی به شکل واحد مجاز بوده و ورود مازاد بر آن منوظ به کسب اجازه قبلی از بانک مرکز است.

برای وارد وصادر کردن حیوانات و پرندگان اهلی چه شرایطی لازم می باشد؟

وارد کردن حیوانات و پرندگان اهلی منوط به ارائه گواهی بهداشت از کشور مبدا و تایید سازمان دامپزشکی کشور ایران است . ولی در صورتی که به صورت تجاری باشد بعد از ثبت سفارش در وزارت صنعت و معدن و تجارت و پرداخت حقوق ورودی امکان پذیر می باشد و صدور آن ها نیز منوط با ارائه گواهی بهداشت از سازمان دامپزشکی کشور ایران خواهد بود.

در مورد اقلام دامی یا نباتی و گونه های جانوری باید بگوییم که این موارد جهت حفظ ذخایر ژنتیکی ویا حفاظت محیط زیست طبق فهرست اعلامی از سوی سازمان های مربوطه ،دارای قابلیت صدور قطعی نمی باشند.

وارد کردن دارو به داخل کشور به چه نحوی می باشد؟

در صورتی که وارد کردن دارو در حد مصرف شخصی و کم باشد ،قابل ترخیص است ولی بیشتر از ان اگر که جنبه تجاری پیدا نماید مشمول اخذ ثبت سفارش و مجوزهای قانونی از قبیل وزارت بهداشت و … وپرداخت حقوق ورودی می شود.

هر مسافر تا چه میزان سیگار می تواند همراه خود به کشوروارد کند؟

هر مسافر می تواند همراه خود یک باکس معادل 200 نخ ویا 50 نخ سیگار برگ وارد کشور نماید وهمین طورمیزان مجاز ورود تنباکو نیز برای هر مسافر 250 گرم می باشد.

خودرو هایی که به صورت موقت وارد کشور می شوند تا چه مدت می توانند در کشور تردد داشته باشند؟

مدت زمان مجاز خودروهایی که به صورت موقت وارد کشور می شوند با دفترچه کارنه دوپاساژ به داخل کشور با رعایت کردن ماده 78 قانون گمرکی و 142 تا 144 آیین نامه کمرکی 3 ماه می باشد که در مورد خودروهای وارد شده از حوزه خلیج فارس دیگر قابل تمدید نمی باشد واز سایر مبادی با بررسی اسناد و داشتن شرایط خاص مانند عدم ورود و خروج و …تا سه ماه دیگر قابل تمدید می باشد.

واما خودروهای شخصی که به صورت موقت برای تردد وارد کشور می گردند برای دریافت پلاک موقت بعد از اخذ گواهی مربوطه از گمرک مرز ورود باید به نخستین واحد شماره گذاری راهنمایی و رانندگی که در گواهی صادره از گمرک مرز ورود مشخص شده مراجعه کند.

واردات قطعی خودرو به کشور دارای چه مقرراتی می باشد؟

وارد کردن قطعی خودرو بعد از ثبت سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت با استناد ماده 8 قانون صادرات و واردات و گرفتن ضوابط فنی نمایندگی خدمات پس از فروش استاندارد سازمان محیط زیست و بهینه سازی سوخت،اگر نو باشد با پرداخت حقوق ورودی امکان پذیر می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید